onsdag 19. desember 2012

det verste med jula

Hei alle fjøsnisser!

Om bare fire korte dager kommer selveste julenissen på besøk. Det er han store, tjukke mannen med røde klær og hvitt skjegg som kommer ned pipa etter pinnekjøttmiddagen er fordøyd. Ofte har han med seg Rudolf og gaver. Det er kun de snille barna som får gaver, de slemme får bare kull. Det sier i hvertfall mor. Mor har alltid rett, så lenge vi ikke diskuterer, da har jeg rett.



Igår lagde mor og jeg pepperkaker. Di finnes ikke mer. De ligger i kloakken. Jeg lover, det var ikke meg. Det var Morten. Mor lagde også peppermyntekuler. De er ikke spist opp, for jeg lagde nye. Men ikke si det til mor, for hun vet det ikke.



Når det nærmer seg julaften, sånn cirka første desember, da får jeg adventskalender. Min kjære mor er et geni. Hun hadde ikke fantasi til å finne tjuefire små gaver, så hun kjøpte en kasse eplemost. Jeg elsker eplemost. Forresten så var det min idé. Mor ville ikke gi meg kalender.

lite igjen :(


Det er ikke bare gleder med jula. Man bruker tusenvis av kroner på julegaver, og stresser bare et par dager før selveste juleaften med å få kjøpt inn alle. Man må pynte huset med alle mulige typer nisser og man må hugge juletre. Mor kjøpte et plastikktre ifjor. Jeg savner lukten av granbar i stua.

juletreet mitt

kjøpte bare litt jeg


I advendtstiden(tiden før juleaften) ser man på adventskalendere på tv. I år ser jeg The Julekalender. Det er fortsatt skummelt.





Det aller, aller, ALLER beste med juleaften er pinnekjøtt. Jeg elsker pinnekjøtt. Pinnekjøtt spises en gang i året, på julaften. Kalkun spiset på nyttår og ribbe i ribbehelgen, en helg i desember.

GOD JUL ALLE SAMMEN!

Hopp og hei, leverpostei!

1 kommentar:

  1. åh - ingen jul uten the julekalender! oppdager nye replikker hvert år jeg

    SvarSlett